مشک چیست؟ عطر مشک چگونه تولید می شود؟ + خرید عطر مشک

3.9/5 - (105 امتیاز)

آیا میدانید مشک چیست؟ مشک چگونه تولید می شود؟ آیا هنوز از مشک در عطرسازی استفاده می شود؟ برای آشنایی و اطلاعات دقیق در مورد مشک، خواص و انواع آن در ادامه با ما همراه باشید.

مشک چیست؟

مشک ماده ای در غده یا کیسه‌ی جنس نر برخی حیوانات مانند آهوی خُتن، موش آبی و اردک استرالیایی قرار دارد که بویی معطر و سنگین ایجاد می کند.

آیا از مشک هنوز در عطرسازی استفاده میشود؟

قبلا مشک آهو یکی از عناصر اصلی مورد استفاده در عطر سازی بوده است. از سال1979 به علت تحت حفاظت قرار گرفتن آهوی ختن استفاده از مشک طبیعی در عطرها ممنوع شد و از مشک مصنوعی در عطرها استفاده میشود.

انواع مشک حیوانی، گیاهی، سنتتیک
عطر مشک عطر مشک ختن و عطر مشک آهو
رایحه ها معمولا گرم و شیرین
جنسیت مردانه
بهترین فصل استفاده پاییز و زمستان
قیمت عطر مشک بر حسب میلی گرم
حجم فروش از 3 میلی‌گرم

مشک آهو چیست؟

مشک آهو ماده ای است که در غده یا کیسه جنس نر برخی حیوانات مانند آهوی ختن و موش آبی و اردک استرالیایی قرار دارد که بسیار خوشبو و معطر است. همچنین در برخی گیاهان نیز وجود دارد و یکی از مواد اصلی ساخت عطر  رایحه در دنیا است. ما در ماه24 انواع عطر مشک را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار میدهیم که میتوانید نسبت به خرید عطر گرمی آن با گارانتی بی قیدوشرط  اقدام کنید

آشنایی با انواع مشک

انواع مشک‌هایی که تا به حال شناسایی شده 3 مدل است: مشک حیوانی ، مشک گیاهی یا گلی ، مشک سنتتیک که در ادامه به شرح هر کدام از این مشک‌ها پرداخته شده است.

1- مشک حیوانی:

مشک حیوانی در دو مدل مشک آهوی ختن و گربه زباد تهیه میشود.

مشک آهوی ختن

مشک آهو یکی از عناصر اصلی در عطرها که قدیمی ترین مواد مورد استفاده در عطر سازی بوده است. مشک را از غده هايی که بین ناف و دستگاه تناسلی جنس نر آهوی ختن است استخراج  می کنند. زیستگاه آهوی ختن در جنگل های کوهستانی هند، پاکستان، تبت ،چین و سیبریاست. مشک را به صورت عطر روغنی و یکی از مواد اصلی در ساخت رایحه و ادکلن استفاده میکنند. استفاده از این ماده، برای ساخت عطرهای خوشبو زنانه و مردانه کاربرد فراوانی دارد

این غده ماده ای تولید میکند که برای جذب جنس ماده مورد استفاده قرار می گیرد. و در تماس با اکسیژن خشک شده و ایجاد رایحه ای خوشبو و خاص می کند. رایحه مشک به صورت گرم و تحریک کننده و حیوانی دارد و در اکثر عطرها برای ایجاد ثبات در نت پايه ایجاد می شود. از هر حیوان حدود چند ده گرم مشک استخراج می شود و می توان بدون کشتن حیوان این ماده را استخراج کرد اما متاسفانه بیشتر شکارچیان اقدام به کشتن حیوان می کنند!

از سال1979 به علت تحت حفاظت قرار گرفتن آهوی ختن استفاده از مشک طبیعی در عطرها ممنوع شد و از مشک مصنوعی در عطرها استفاده میشود.

مشک چیست

همه‌ی مشک‌ها در ماه24 | ضمانت رایحه و کیفیت

 

بوی مشک ختن به این صورت است: رایحه شیرین، اورينتال، بالزاميك، حيواني، غلیظ و قوی

مشک حیوانی

مشک گربه زباد (سیوت)

گربه زباد (زَبّاد یا گربۀ زَبّاد یا گربۀ سیوِت) در آسیا و افریقا زندگی می کند. گربه‌های زباد ماده روغنی از غده‌های خود ترشح می‌کنند که زباد یا غالیه نام دارد. این ترشحات برای تعیین کردن قلمروشان است. عطر سازی های قدیمی که این ماده را شناخته بودند آن را یک نت غنی شیرین و حیوانی می دانستند که نه تنها به عنوان ماده ی معطر بلکه به عنوان تثبیت کننده‌ی سایر نت ها نیز به کار می گرفتند.

2- مشک گیاهی یا گلی:

بعضی گیاهان مانند سنبل ختایی یا وحشی و کرفس وحشی و… خواص درمانی دارند. از این گیاهان در درمان اختلالات منس و اسپاسم عضلانی استفاده می شود. اسانس این گیاهان به روش تقطیر تهیه شده است. این اسانس عطر بویی مانند مشک دارد که تقریبا آروماتیک و چوبی و خاکی است و بویی شیرین و پودری می گیرد.

مانند مشک موجود در عطر آمواج لیریک من

گیاه ambrette: گیاهی از خانواده پنیرکیان که بویی شیرین، قدیمی، حیوانی، گرم و… دارد، این گیاه بسیار گران قیمت است.

از جمله مشک‌های گیاهی موجود در ماه 24، مشک ریحان هست

3- مشک سنتتیک:

این مشک در آزمایشگاه تولید می شود. ترکیب این مشک به دلیل ممنوع شدن نيترو و پلي سايكليک در حال حاضر فقط ماكروسايكليک است. بیشتر افراد مشک ماكرولیک را تشخیص می دهند. بنابراین عطاران این مشک ها را با مشک های گلی مخلوط می کنند. بویی که از این مشک متصاعد می شود: بویی شیرین، خامه ای، سبک و… است.

مشک را به دو دسته تقسیم کرده اند: مشک سفید و مشک سیاه. به مشک حیوانی یا همان مشک ختن ( مشک سیاه ) می گویند. به مشك سنتتيک نیز ( مشک سفید ) می گویند. در واقع این کار کاملا اشتباه است.

واژه سفید در عطرسازی اشاره به وایت فلاور یا همان صابونی و آلدهید دارد. در عطرسازی از کلمه وایت استفاده نمیشه بنابراین اصطلاح وایت ماسک برای مشک سنتتیک اشتباه است. مشک ها را در واقع باید اینگونه نامید: گروه اول مشک حیوانی است و گروه دوم که همان مشک سنتتیک است را باید مشک سیلور نامید. مشک سنبل وحشی و یا کرفس وحشی و… را مشک سفید و ambrette را مشک پنیرکی نامید.

خواص درمانی مشک چیست؟

از قدیم مشک دارای خواص درمانی زیادی بوده است. همانطور که قبلا اشاره شد به دلیل قیمت بسیار گران مشک، از این ماده دیگر استفاده نمیشود. در ادامه 8 فایده و خاصیت مشک را برای اطلاعات شما عزیزان ذکر کرده ایم:

 

1. فواید مشک برای مو

قبلا از مشـک به عنوان یک ماده اساسی برای ساخت مواد آرایشی مو مورد استفاده میشد. گذاشتن کمی مشک روی مو به منظور خوش بو شدن آن برای مدت طولانی کافی است، علاوه بر این به مو روشنایی و درخشش خاصی می بخشد.

2. درمان مشکلات پوستی با مشک

مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما، عفونت و خارش پوست با استفاده از مشـک قابل درمان می باشد. زیرا حاوی ویتامین آ است که باعث جوان سازی سلول ها، مقابله با آکنه و از بین بردن لکه های سیاه می شود.
مرطوب سازی و درمان خشکی پوست با مشک: مشـک پوست را مرطوب و تغذیه می کند. مشک حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 6 است که مسئول افزایش توانایی نگهداری آب در بدن هستند.

مشک و خاصیت ضد چروک: کشش بافت‌های پوست را افزایش می دهد، بنابراین چین و چروک را از بین می برد. مشک سرشار از اسید لینولئیک، اسید آلفالینولنیک و آنتی اکسیدان است.

3. مشک و بهبود سلامت دستگاه گوارش: این دارو، درد و مشکلات دستگاه گوارش مانند نفخ، گاز، سوءهاضمه و یبوست را درمان می کن

4. درمان سردرد با مشک: رفع سردرد می باشد و بوییدن مـشک برای بهبود درد شقیقه مناسب است و باعث رفع سردرد میشود.

5. درمان بیماری های چشمی: از مشک در ساختن سرمه و توتیا از آن استفاده می شود. مشـک، نور چشم را زیاد و سفیدی و نازکی چشم ها را برطرف می کند.

6. درمان افسردگی: مشـک دارای خاصیت شادی آور و فرح بخش است و می توان از این ماده برای درمان افسردگی استفاده کرد.

7. بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن با مشک: عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. زیرا حاوی مقدار زیادی منیزیم است که ماده معدنی اساسی برای دستیابی به تعادل و سلامتی بدن است.

8. مشک یک ماده ضد عفونی کننده: قرار دادن کمی از آن در محل گزش، زخم ها را ضد عفونی کرده و خارش و قرمزی ناشی از گزش را کاهش می دهد.

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله مشک چیست با ما همراه بودید. لطفا سوالات، نظرات و تجربه‌های خودتان درباره استفاده از مشک را در قسمت “دیدگاه‌ها” برای ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید:

  1. سازندگان عطر
  2. ساخت عطر در خانه + فیلم | ساخت ادکلن با اسانس
  3. عطر الکلی چیست؟
  4. عطر را کجا بزنیم؟

 

 

9 دیدگاه برای “مشک چیست؟ عطر مشک چگونه تولید می شود؟ + خرید عطر مشک

  1. سمیرا گفته:

    سلام من هم‌مشک جامد خریدم هم پودری ولی نمیدونم چطور به عصاره ی عالی و با قدرت تبدیلش کنم هیج جا هم نمیگن شما میشه بهم بگید

  2. سمیرا پایدار گفته:

    سلام ،برای روان کردن مشک و استفاده از اون در عطر مشک رو چطور باید استفاده کنیم چون حالت جامد داره

  3. سیروس گفته:

    سلام
    میخواستم بدونم اسمه عطری که با مشک آهو درست شده چی هستش .
    سپاسگذارم
    سیروس . آبادان

  4. سارا گفته:

    مشک میشه تو خونه بزاریم ک همش بوش بیاد؟؟؟؟؟بعد میشه طوری آبش کرد گ مدام اسپری پاشش کنیم

    • mah24 گفته:

      سلام وقت بخیر . محصول فوق برای محیطی مانند کشو لباس مناسب است نه محیط های بزرگ. پیشنهاد می شود از نوع مایع عطر مشک سفید استفاده کنید.

  5. مهدی حیدرنژاد گفته:

    مشک برای جذب معشوقه واعصاب وروان نیز استفاده میشود مهدی از تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
0
    0
    سبد خرید شما
    هنوز بوی خوبی برای خودت انتخاب نکردیReturn to Shop